Sjuka övningar i skolan

– Så hade hon skrivit upp i en raden: ”du är äcklig” och näst ”du är snäll” och ”du är patetisk”. Och så sade hon att vi skulle säga det om varandra. Så om jag tycker att ena killen är äcklig, så ska jag säga det till honom att jag tycker att han är äcklig och sedan varför. Bara för att hon tycker att vi ska lösa konflikterna. Hon säger att bakom varje kommentar ligger en konflikt.

”Man ska öva på att sänka varandra”
Sådana här övningar, där barnen ska träna på att hantera kränkningar och mobbning, förekommer i flera livskunskapsprogram. Ofta kallas det för sänkningsövningar.

Ylva Ginsberg, som är överläkare i psykiatri på Karolinska, varnar för att vissa elever kan fara illa av de här övningarna.

”Hon frågade om någon hade blivit våldtagen”
– Och så skulle hon fråga oss en massa frågor, typ ja- och nej-frågor. Och sedan om vi svarar ja ska vi ta ett steg fram, och nej står vi kvar och vet inte skulle vi vifta med händerna. Och så frågade hon till exempel, har ni varit med om något riktigt riktigt hemskt? Och så tog vi ett steg framåt och så frågade hon om vi ville berätta det inför hela klassen. Andra gruppen frågade hon om någon hade blivit våldtagen. Och sedan frågade hon oss om vi hade någon alkoholist i familjen eller släkten eller något sådant där. Det tycker inte jag hör till. Det har inte klassen någonting med att göra.

Men hur kändes det när hon ställde den frågan, att ni skulle berätta om ni hade någon alkoholist i släkten?

– Det blev ju jättedålig stämning. Alla blev helt spända och var helt tysta. Det är ett så känsligt ämne.

Var det någon som klev fram då?

– Ja, fast det var ingen som ville berätta någonting. Alla bara svarade ja och nej. Ingen ville säga något mer.

Men de som tog ett steg fram, vad hände med dem då? Pratar ni om det här efteråt, eller så?

– Jo, hon frågade om vi ville berätta och sådant där, vem det var och så. Men det var ju ingen som gjorde det. Hon ifrågasatte ju det, om vi svarade ja eller nej, så ifrågasatte hon det och frågade typ: vem är det då, vad är det som har hänt eller någonting?

På Denise Lövströms skola i Gnesta har flera elever gett samstämmiga uppgifter om det som sagts på lektionerna. Men när Kaliber till slut får tag på läraren förnekar hon att hon frågat om någon blivit våldtagen i klassen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=4175774

Hur man löser att barn mår dåligt av fsk och i skolan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>