Problem med förskolan slätas över

Förskolans läroplan inriktas mest på den sistnämnda samtidigt som de minsta barnen och omvårdnaden har kommit i bakgrunden. Det hävdas i boken ”Mår barnen bra i förskolan?”.

Ulla Waldenström.– Forskningen om förskolan har under långt tid undvikit frågor om hur barnen påverkas. Den har mer handlat om att studera strukturer och processer, ofta genom kvalitativa studier med små material, säger Ulla Waldenström, som är professor vid institutionen för kvinnors och barns hälsa på Karolinska Institutet.

Hon hävdar att det verkar finnas en skepsis mot att mäta någonting överhuvudtaget på barnen.

– Jag har funnit endast två kvantitativa svenska studier som följer barnen upp i skolåldern – båda är från första halvan av 80-talet.
Forskningen präglas också av lojalitet med förskolan i stället för ett kritiskt förhållningssätt.

Ulla Waldenström anser att detta är särskilt allvarligt med tanke på att nästan alla barn i Sverige går i förskolan och att det därför är särskilt viktigt att veta hur barnen mår.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/05/22/professor-problem-forskolan-slatas-over
(2014)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>